De medewerkers van de Academie Verloskunde Maastricht zijn altijd 'on the move' en vaak 'on the road'. Om toch contact te houden met de collega's die in de UNS60 zitten hebben we dit blog opgezet voor de mensen die voor iets langere tijd ergens anders zitten. Zo kunnen we serieuze en soms ook wat minder serieuze informatie blijven uitwisselen.

woensdag 13 oktober 2010

A busy day at McMaster

Opnieuw zes uur 's morgens en vandaag is het mijn beurt. Gisteren was een drukke, lange dag op McMaster. We hebben veel mensen gezien en gesproken. Iedereen is vreselijk gastvrij, enthousiast en bereid om te delen.

Ik wil twee dingen delen die mij het meeste zijn opgevallen:
1. We hebben uitgebreid gesproken over het eerste jaar.
Studenten beginnen met een introductie 'course' in 'the role of the midwife' waarin ze naar de verloskundige/midiwfery kijken vanuit diverse invalhoeken: historie, ethiek, beroepsrol, sociologie, etc. Vervolgens ligt de nadruk vooral op de 'sciences', dwz anatomie/fysiologie, social science en women's health. Van social science en women's health heb ik nog geen beeld, dat komt vandaag. Bij anotomie/fysiologie wordt een stevig algemeen fundament gelegd (ja Bert, je wordt helemaal blij) en worden de veranderingen in de zwangerschap, baring en postpartum bestudeerd, waarbij ook de toepassing wordt meegenomen.

2. De manier waarop de studenten hun verloskundige kennis ontwikkelen.
Deze wordt niet opgedeeld in prenataal, nataal en postnataal, maar uitgewerkt vanuit casus die vrouwen door het hele proces volgen. Dit is sterk geintegreerd in de stages. Na een eerste voorbereiden midwifery course in het 2e jaar (met veel vaardigheidstrainingen) gaan studenten op stage. In deze eerste, lange stage (18 weken) komen studenten iedere week online bij elkaar op vrijdag. Zij gebruiken daarvoor Elluminate (hier zijn ze enthousiast Els). En hebben net als in de European Master een onderwijsgroep met een scenario (taak). Verder geven studenten presentaties, en reflecteren op gebeurtenissen in hun stage.
Bij de stages in het 3e en 4e jaar zijn de ontmoetingen asynchroon, maar ook dan werken studenten wekelijks aan een scenario, wisselen informatie uit online en kunnen eens in de 3-4 weken synchroon online samen.
Het is vreselijk boeiend te horen hoe het onderwijs hier vorm heeft gekregen en het straks met jullie te bespreken naar mogelijkheden die bij ons passen.

Nu nog even een wandeling voordat we weer de hle dag binnen zitten.

Hartelijke groet, Marianne

1 opmerking:

  1. Hallo vroege vogels,

    Leuk dat je dit beschrijft Marianne, want het was precies waar ik ook enthousiast over werd toen Karyn Kaufmann in Amsterdam was. De brede opzet in de basis van het curriculum en het loskomen van de voor de handliggende operationele indeling: zwangerschap, baring kraambed. Ik wens jullie nog veel plezier vanuit een mistig, koud Maastricht.

    Gr Rafael

    BeantwoordenVerwijderen